Do You like Food? Follow this blog:

torsdag 13 november 2008

Lammkotletter i tomatsås

(grekiskt)

Ingredienser

lammkotletter
2-3 morötter
1 bit rotselleri
2 gula lökar
1 liten palsternacka
1 vitlöksklyfta

Så här gör du

Fräs grönsakerna och löken i lite olivolja. Lägg i en gryta med 400 gr krossade tomater, 2 dl rött vin, 1 lagerblad, 1 tsk salt, 1 krm vitpeppar och/eller svartpeppar, 1 tsk timjan, 1 tsk oregano och basilika. Koka såsen minst 20 min. Bryn under tiden kotletterna som kan gnidas in med vitlök. Använd mineralsalt och svartpeppar samt paprikapulver.

Lägg kotletterna i såsen och koka ca 10 min. Tillsätt eventuellt lite mer smulad örtkrydda, rivet citronskal och persilja. Severas med ris eller potatis.

1 kommentar:

  1. TACK för detta receptet! Såg billiga lammkotletter i affären i veckan men det stod helt still i huvudet..
    vädret här har varit helt ok, lyckades se solen i någon sekund innan idag :) annars har det varit helt ok..förutom att det är torsdag och det är aldrig en bra dag för mig... (vet inte om du läst på Aylastankar men där berättar jag om min MS)... men men nu är det läggdags!!

    SvaraRadera